Die vraag had ik me gesteld toen we voor het eerst het IJsselmeer op wilde gaan. Je hebt wel eens aan de oevers staan kijken. Op een mooie windstille zomerse dag lijkt er geen vuiltje aan de lucht. Echter als je bij een stevige wind de golven aan lagerwal ziet lopen, probeer je voor te stellen hoe je schip het daarin zal doen. Dan komen er toch een paar vragen op je af. Kan mijn schip dit aan? Kan mijn crew dit aan? Hoe te navigeren? Valt door het langdurig slingeren de motor niet uit? Is die korte golfslag echt zo hinderlijk? Hoe zit het met de beruchte ondieptes waar regelmatig jachten op terecht komen? Is mijn schip voldoende uitgerust? Wat voor veiligheidsuitrusting moet je hebben? Als het weer plotseling omslaat, kan ik dan op tijd een haven bereiken?

 

Je zorgt ervoor dat schip en uitrusting zoals je voortstuwing systemen (zeiluitrusting en/of motorsystemen), scheepsuitrusting, veiligheidsuitrusting en navigatie middelen toereikend en in orde zijn. Toch kan een noodsituatie door een technisch mankement en/of oorzaken van buitenaf je plotseling overkomen.

 

Zo ook:

- Varend op onze druk bevaren rivieren en kanalen. Je wordt onmanoeuvreerbaar door een stuk landbouwplastic in de schroef, wat doe je om niet overvaren te worden door beroepsvaart?

- Je overnacht met je boot ergens in de natuur, onbereikbaar voor hulpdiensten. Je hebt plotseling een medische noodsituatie waar elke seconde telt. Wat doe je?

 

Risico analyse.

Zo ontstond het idee om risico analyses te maken, te beseffen wat je kan overkomen, met als uitgangspunt; het ergste wat er zou kunnen gebeuren midden op het IJsselmeer en/of stranden op een ondiepte. Ook op rivieren, kanalen en de vele kleine binnenwateren, wat kan je daar gebeuren. Vandaar uitkijkend, je voorbereiden, weten wat te doen, om die calamiteit zo goed mogelijk aan te kunnen. Jaarlijks komen er verschijnende ernstige ongelukken voor, dat maakt je alerter. Erg dat het op deze manier bewuster wordt, maar vaak gaat dat wel zo.

 

Veiligheid en noodprocedures.

Zelden is een calamiteit het gevolg van een enkel probleem, bijna altijd is het een aaneenschakeling van meerdere factoren, die op zichzelf geen nood hoeven te zijn, maar gezamenlijk een levensbedreigende situatie kunnen gaan vormen. Situaties kunnen verschillend zijn. Denk hierbij aan; IJsselmeer, Wadden/Zeeuwse delta, klein binnenwateren, dag of nacht, invloed weer & wind, hoge- of lagerwal, soort schip, aard van de calamiteit. Wat voor veiligheid en noodprocedure zouden hier doeltreffend zijn?

 

Preventief.

Met voorbereiding en een plan van aanpak sta je niet met lege handen.

Hoever ga je met calamiteit voorbereidingen? Die vraag moet je voor jezelf stellen. Kijkend naar KNRM reddingsverslagen en ernstige watersport ongevallen van de afgelopen jaren heb ik besloten om van de ernstige situaties uit te gaan en die zo adequate mogelijk te kunnen beheren. Vaak is het aan de zeer snelle reacties van de KNRM te danken dat een ernstige situatie goed afloopt. Maar wat als je zelfs die tijd niet hebt of je zit buiten kustwachtverzorgingsgebied? Hoe kan ik een ernstige situatie snel en effectief mijn opvarende en schip veiligstellen? Bedenk wel dat dit de primaire verantwoording van de schipper is!

 

Aansprakelijkheid.

Het is een eigen verantwoordelijkheid voor een ieder die met een middel het water opgaat om zich terdege voor te bereiden. Dit calamiteiten draaiboek kan je hierbij helpen. Ik kan geen verantwoording nemen, voor werkwijze en procedures zoals in dit calamiteiten boek beschreven zijn, door andere gebruikers.

KAN MIJ DIT OOK OVERKOMEN

WATERSPORT CALAMITEITEN DRAAIBOEK

 

VOOR PLEZIERVAART OP ONZE BINNENWATEREN

 

EEN SITE VOL TIPS HOE MET NOODSITUATIES OM TE GAAN

reddingsboei

INLEIDING

Flyers

Tekstvak: Tekstvak: Doel Flyers
Tekstvak: Soort hulpverlening
Tekstvak: Werkgebied hulpverlening
Tekstvak: Noodoproepen
Tekstvak: Alarmeerlijst
Tekstvak: Komst redders
Tekstvak: Schipverlaten
Tekstvak: Brand aan boord
Tekstvak: Man overboord
Tekstvak: Zinkend schip
Tekstvak: Overige hulpverlening
Tekstvak: Zoekplek hulpverlening
Tekstvak: Onmanoeuvreerbaar
Tekstvak: Noodtekens & seinen
Tekstvak: Waarschuwingtekens & seinen 
Tekstvak: Tekstvak: Home
Tekstvak: Noodsituatie leiden
Tekstvak: kan mij dit overkomen
Tekstvak: KNRM
Tekstvak: crisis.nl
Tekstvak: waarom een draaiboek
Tekstvak: verantwoordelijkheid schipper
Tekstvak: < terug

Inleiding

Tekstvak: Downloads
Tekstvak: Tekstvak: Wijzigingbeheer
Tekstvak: Geraadpleegde informatie
Tekstvak: Links
Tekstvak: Contact
Tekstvak: Sitemap
Tekstvak: Tekstvak:  Veiliger varen